Naturskolen


Vores dyrepark indgår i skoledagen og undervisningen på mange forskellige måder, og der er tæt kontakt mellem skolens lærere og dyrepasserne.

Dyreparken er integreret i undervisningen. Som eksempel kan elever have engelsk grammatik i klassen, hvorefter de går i dyreparken og ”bøjer” dyrene i ental og flertal. Eller de kan have understøttende undervisning, hvor de i biologi har lært om dyrene og så går i dyreparken og taler om, hvilke lande dyrene – fx krokodillerne, tigerpythonen eller kamelen Hassan - kommer fra.

Den fungerer som et naturligt afbræk for en elev, der af den ene eller anden grund kan have svært ved at sidde stille. Eleven kan komme op og gå sammen med en af dyrepasserne og måske oven i købet få snakket lidt om, hvad der er svært, samtidig med, at der fodres, kæles og muges ud. Den mulighed bliver brugt rigtigt meget.

Eleverne tager guideuddannelsen, der gør dem i stand til at vise dyreparkens gæster rundt i parken og fortælle om dyrene. Guideuddannelsen tages i skoletiden og giver eleverne viden om alle dyreparkens dyr. Selve eksamen er også træning til fremtiden – den er offentlig og overværes ofte af en masse af lærerne og pædagogerne – og så får eleven et fint diplom.

Mange af dyreparkens 16.000 årlige gæster består af børnehaver, skoleklasser og andre børn. Orøstrands børn og unge er stolte over at vise dyreparken frem og fortælle om dyrene – også fordi de pludselig ved meget mere end de børn, de viser rundt…

På Orøstrand har vi gennem årene fået opbygget en dyrepark i tilknytning til institutionen. Dyreparken er offentligt tilgængelig. Hvert år har vi 14-15.000 gæster.

Naturskolen og dyreparken er et centralt element i børnenes dagligdag og undervisning. Undersøgelser har vist, at børn profiterer af kæledyr, idet børnene opnår:

at deres følelse af ængstelse aftager
dyrene virker beroligende
det er afspændende at klappe og nusse sit kæledyr
blodtrykket falder hos den, der aer og klapper dyrene
dyrene er kontaktskabende
børn taler med dyrene, giver dem navne og indlægger menneskelige følelser i dyrene
børn forstår dyrenes kropssprog, kan se når dyret flygter og er bange, eller kan se når dyret viser aggressioner
barnet får flyttet sin opmærksomhed og iagttagelsesevne ud mod omverdenen
Jo yngre børnene er, og jo mindre deres erfaringer og viden om dyr er, jo mere opfattes dyrene som legetøj.

lama

Lama

bjoerne

Vaskebjørne

Naturskolen er uddannelsessted for børnene

Der er tre uddannelser:

Dyrepasseruddannelsen
Denne uddannelse gennemgår alle børn. Uddannelsen består i natur- og biologiundervisning samt dyrs, planters og miljøets samspil.

Guideuddannelsen
Uddannelsen er for børn, der har gennemgået dyrepasseruddannelsen og som selv ønsker en guideuddannelse. Formålet er at uddanne børnene til at vise besøgende rundt i dyreparken og på “Savannen”. Uddannelsen afsluttes med en eksamen, som man skal bestå for at blive guide. Uddannede guider får det dobbelte i løn for rundvisning end uuddannede.

Dyreassistentuddannelsen 
Uddannelsener for børn der har gennemgået dyrepasseruddannelsen, har bestået guide­eksamen, og som har lyst til at gå videre. Den enkelte dyreassistent vælger selv et specifikt område, som barnet ønsker at specialisere sig indenfor, fx fugle, små rovdyr, slanger, krybdyr, hovdyr eller andet der har fanget barnets interesse.